Followers

Tuesday, December 21, 2010

pEngAlaMaN di Kg UlU JuAseH..

salam kawan2...niela pengalaman ak berada di kg ulu juaseh...kg nie terletak di labis,segamat,johor...kg nie ada 217owg..msuk jerk perkmpungan nie..mulut ak sudah mule berkumat-kamit membaca selawat, al-fatihah n ayat2 cket..terkejut ak...ada anjing hampir setiap rumah...1 sekali ak dibawa ke umah pak wahab..n tok pengetahuan, kg nie br beberapa keluarga yg msuk islam..yg len msih mengamalkan animisme..msuk jerk umah nie terkjut tgk gmbo2 budha 2...
dan tanpa melengahkan mase terus menanya perkara2 yg berkaitan...k ak tye adat resam,pantang larang, dan kepercayaan mereka drpd awal kehidupan/kejadian sehingga mati.tahap pndidikan yg tertinggi, 2 owg shj yg ada spm..kebykn meraka x minat belajar..
ak cter cket2 jela tok pengetahuan....gmbo yg atas 2 tangkal di pintu umah mereka...mereka percayai kalaw sesiapa yg berniat jahat dtg tuan umah 2 blh tahu....keprcayaan mereka lebih kurang macam kepercayaan masyarakat melayu
..contohnye kalaw pmpuan mengndung 3bln,si suami x bleh pegang kelapa kerana dipercayai kepala anak mcm kelapa..pas 2kn klaw pengntin dinikahkan oleh tok batin n timbalannye..pas 2 pngntin selama 7hari x leh kuar umah..di tye knp..mereka jwb..drpd nenk moyang mereka...
nk taw???mereka menggunakan air mani gajah tok memudahkan seowg pmpuan yg mahu bersalin....mereka percayai semasa zaman nenk moyang mereka,nenk moyang mereka melihat gajah melahirkan anak dgn mudah..so mereka ambil air mani gajah tersebut..n lg 1, semasa zamn nenk moyang mereka,care mereka melahirkan ank dengan membelah perut pmpuan dgn pisau @parang..tp apabila mereka pergi ke hutan,mereka melihat monyet melahirkan anak...upenye monyet 2 wt mcm cre bidan..

nie la pak wahab n isteri nye..

hah nie la umah pak wahab..


nie la umah anak pak wahab..


nie la perkarangn nk msuk umah tok batin kg nie..huhu..anak die br lepas kwin..2 ada mcm pintu gerbang..


nie la tok batin nye....muke die nmpk grang kn..tp sebenarnye biase jerk..huhu...tok batin nie dh 10thun jd tok batin...tp mc geram la..soalan yg ditujukan mc x terjwb taw..contohnye:
=pe pendpt tok batin ttg agama islam?
"sama jerk mcm semua"
=pe pendpt ttg prgram yg dijalan oleh pjbt agama?
"best n nk lg"
=knp hampir setiap umah ada anjing?
'sebab mereka mint anjing n ikot nenek moyang"

hahaahha..niela model owg asli..eh die nie mmg owg asli..cre dieowg nk g sumpit.
kesimpulannye..
ak terpikir apakah care pling berkesan nk dakwah kepada masyarakat owg asli nie??ak nie mcm kasihan sgt tgk mereka...n adakah ak kuat n layak tok menyampaikan dakwah kepada mereka??ak pon masih byk kekurangan n msih kene blaja serta ak perlu ubah diri ak br leh smpikan dakwah ak kepada owh len....
tp masyarakat ini memerlukan perhatian n dakwah yg berterusan drpd pihak yg bertggungjwb tok mereka lebih memahami islam n mengamalkan hidup secra islam...
xleh nk gmabr kn n nk luahkan la..mcmne perasaan ak nie terhadap kehidupan mereka...
setakt nie ..ni jerk yg nak taip..x terlintas g..
nk bukak nota mls..so nie apa yg ingt jela....
lastly..thank a lot kpada ustaz amin n izal kerna membantu sy dlm kajian ni....=)









18 comments:

azra wahab said...

yg gmbr tok wahab dgn isteri..ko tmasuk kategori isteri pak wahab ke?;p

oRkEd PuTiH said...

huhuhhu=)waklu..!!xnk ak menyeramkan...2 yg ko nmpk ek???poyo tol.....

Sephi Sephia said...

Huhuu...tak sangka mereka masih primitif dalam pemikiran. Tapi itu kira identiti dorangkan?

Bagus juga. Tambah pengetahuan saya.
=)

oRkEd PuTiH said...

salam sephi..yup 2 la identiti dieowg...msih kuat dgn sistem keprcayaa,adat resam n pntang larang mereka...

Sephi Sephia said...

tapi kalau saya tengok gembar-gambar ni, specially yang gambar televisyen tu, seakan-akan rumah nenek saya..rindu pula zaman kanak-kanak.
=)

E.d.Y said...

wah..bestnya g tempat macam ni

oRkEd PuTiH said...

salam sephi..
huhu=)
ye ker?
zaman kanak zaman terbaik...

oRkEd PuTiH said...

salam edy:huhu..best mmg best..tp takut la ada byk anjing..huhu

Asrul "iLham" Sany said...

pengalaman yang menarik...

oRkEd PuTiH said...

salam asrul..
yup pengalaman yg sgt best!!!!

papabear said...

saya suka cerita ini. moga2 lebih ramai diantara mereka dapat memahami Islam :)

oRkEd PuTiH said...

salam papabear..tq=)insyaAllah semoga mereka mndpt hidayah dr Allah=)amin...

Einaz Shah Rizal Thomas said...

hawa ko buat under u ko ker?
final project ko ea??

b

HonEyBuNNy said...

bestnya..pengalaman tu...

cik blablabla said...

haha..sampaikn je dakwah,yg pntg cuba,pe nak jdi blakg kira.haha

kasi yg basic2 n secara berhemah lo

oRkEd PuTiH said...

einaz:yup...thesis ak final projek...ak wt pasal owg asli..2 kne msuk kg.owg asli..ingt nk tggl sne..tp cm x brani sowg2...huhu...

honeybunny:huhu=)menyeronokkn n menakutkan...

cikblablabla:tq=)insyaAllah sy cbe

shahjiehan said...

g juaseh buat apa?

oRkEd PuTiH said...

salam..wt kaijantok thesis sy..sy wt pasal dakwah kepada orang asli di segamat..so ,pling senang g juaseh 2